Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podczas czwartkowej konferencji w Warszawie mówiąc o tym konkursie stwierdził, że w ub.r. zużycie stali w Polsce wyniosło ok. 10 mln ton, z czego ponad 2/3 była stalą importowaną. "Chcielibyśmy to zmienić, ale konkurując nie z dalekim wschodem - niską ceną - tylko konkurując z nowoczesnymi stalowniami w Europie Zachodniej. Jesteśmy w stanie podjąć skuteczną konkurencję dzięki - z jednej strony - restrukturyzacji przemysłu - z drugiej strony dzięki dobremu rozwojowi nauk w tym obszarze. A tutaj, tradycyjnie, polska nauka ma mocną pozycję" - powiedział minister.
Dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski zaznaczył z kolei w rozmowie z dziennikarzami, że od wykorzystania stali nie można uciec. Jednak ciągle podnoszone są normy np. dotyczące jakości tego produktu, ochrony środowiska przy wytwarzaniu stali czy normy dotyczące zużycia energii potrzebnej na wyprodukowanie jednostki produktu. "W pewnym momencie musimy wejść do ligi tych, którzy mogą wpłynąć na ustanawianie standardów, czyli uzależnią od siebie potencjalnych odbiorców" - zaznaczył.
Program INNOSTAL utworzony został z inicjatywy Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej. Ukierunkowany jest na pobudzenie aktywności badawczej sektora stalowego, a także na zmniejszenie jego negatywnego oddziaływania na środowisko, m.in. ograniczenie zużycia energii w produkcji metali. Dzięki strumieniowi środków mają także powstać nowe technologie produkcji stopów oraz recyklingu.
Drugi program ogłoszony w czwartek przez NCBR to GAMEINN. Środki z tego programu mają posłużyć na opracowanie i rozwój technologii takich jak budowa nowoczesnych silników grafiki, mapowanie rzeczywistych obrazów, modelowanie 3D na potrzeby światów wirtualnych czy wykorzystanie w grach sztucznej inteligencji. Program GAMEINN powstał na wniosek Porozumienia Polskie Gry, w którego skład weszły trzy firmy produkujące gry wideo.
Gowin zwrócił uwagę, że Polska - jeśli chodzi o branżę gier komputerowych - ma bardzo duży potencjał rozwojowy. "Tam, gdzie dany sektor przekracza pewną masę krytyczną, tam gdzie widzimy duży potencjał wzrostu konkurencyjności, wzrostu obrotów, tam pojawia się interwencja publiczna - precyzyjnie wymierzone przez NCBR środki" - powiedział.
Adam Kiciński z CD PROJEKT S.A., reprezentant Porozumienia Polskie Gry, zwrócił uwagę, że na świecie branża gier jest już większa niż branża muzyczna czy branża kinowa. "Na świecie gra 1,2 mld ludzi. To masowy rynek" - zaznaczył i przyznał, że polskie gry już zaczynają być ambasadorem polskiej nowoczesnej gospodarki. "Bo gry to towar eksportowy. 95 proc. przychodów gier to właśnie przychody z eksportu" - zaznaczył.
Prof. Chorowski podsumował: "Może się wydawać, że program GAMEINN ma służyć rozrywce, ale bardzo szybko okaże się on też służy temu samemu, czemu służy przemysł stalowy - żeby w kraju żyło się wygodniej".
Nabór wniosków w konkursie INNOSTAL rozpocznie się 1 czerwca i potrwa do 15 września br. O dofinansowanie będą mogły starać się przedsiębiorstwa lub konsorcja przedsiębiorstw które przedstawią projekty o wartości od 2 mln do 30 mln zł.
Z kolei przedsiębiorcy działający w branży gier w programie GAMEINN będą mogli składać wnioski o dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych od 1 czerwca do 16 sierpnia 2016 r. W konkursie mogą brać udział przedsiębiorstwa lub konsorcja przedsiębiorstw składające projekty o wartości od 500 tys. złotych do 20 mln zł.
Obydwa programy sektorowe GAMEINN oraz INNOSTAL będą finansowane ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020.
PAP - Nauka w Polsce
lt/ agt/ pz/
© APLIT Wszelkie prawa zastrzeżone.