Jak powiedziała w środę dziekan wydziału matematyki, fizyki i chemii prof. Alicja Ratuszna, platforma e-learningowa Matler będzie wspierać edukację matematyczną uczniów szkół ponadgimnazjalnych, maturzystów przygotowujących się do studiów i studentów pierwszych lat.
Dodała, że serwis ten daje młodym ludziom dostęp do bezpłatnych korepetycji. "Na pierwszym roku studiów z matematyki, fizyki, chemii, biologii, po prostu przez pierwszy semestr robimy studentom powtórkę z matematyki ze szkoły średniej", "staramy się im pomóc ten materiał jakoś nadrobić" - powiedziała prof. Ratuszna.
Uruchomione w poniedziałek repetytorium z matematyki zawiera zadania pogrupowane i usystematyzowane w dwunastu działach - m.in. rachunek różniczkowy, geometria, rachunek prawdopodobnieństwa, funkcje trygonometryczne, wyrażenia algebraiczne.
Serwis zawiera 652 zadania. "Zadania są sparametryzowane, to znaczy, że tak naprawdę jedno zadanie ma kilkanaście lub kilkadziesiąt różnych wariantów" - powiedział jeden ze współautorów platformy dr Michał Trzęsiok. Dodał, że wszystkie zadania dostępne w Matlerze mogą mieć łącznie kilkanaście tysięcy wariantów.
Materiał z danego działu podzielony został na lekcje. W każdej z nich są zadania i materiały filmowe ze wskazówkami. Uczniowie bądź studenci po rozwiązaniu zadania mogą zaznaczyć jedną z odpowiedzi (do wyboru) bądź wpisać ją samodzielnie (zależy od rodzaju zadania). System wskaże, czy wynik jest prawidłowy. Dla mniej wprawnych w matematyce przygotowano podpowiedzi.
Każdy uczestnik tego przedsięwzięcia może też na bieżąco oceniać swoje postępy. Może np. sprawdzić po ilu próbach udało mu się uzyskać właściwą odpowiedź w danym zadaniu, bądź skontrolować liczbę poprawnie i błędnie rozwiązanych zadań.
Matler znajduje się na stronie http://matematyka.el.us.edu.pl/. Z platformy można korzystać z każdego miejsca, w którym jest dostęp do internetu (m.in. poprzez tablety i smartfony). "Marzy mi się, żeby młodzież w przerwach między grami komputerowymi, spróbowała potraktować to jako kapitalną grę, która może ich czegoś jeszcze nauczyć" - dodała prof. Ratuszna.
Matler powstał pod nadzorem wydziału matematyki, fizyki i chemii Uniwersytetu Śląskiego w ramach unijnego programu "Uniwersytet partnerem gospodarki opartej na wiedzy". Platforma kosztowała ok. 300 tys. zł.
Działanie platformy e-learninowej zaprezentowano w środę nauczycielom z woj. śląskiego, którzy wzięli udział w konferencji pt. "Jak osiągnąć sukces w nauczaniu matematyki? Komunikowanie wyników badań PISA a jakość edukacji".
PAP - Nauka w Polsce
ktp/ ula/
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
© APLIT Wszelkie prawa zastrzeżone.