Dane dotyczące korzystania z serwisów społecznościowych (czyli takich jak m.in. Facebook, Nasza Klasa, Twitter, Chomikuj.pl czy Google+) w Polsce zostały przygotowane na podstawie wyników ostatniego badania Megapanel PBI/Gemius za styczeń 2013 roku. Przez korzystanie z serwisów społecznościowych Gemius uznaje osoby, które stronę danego serwisu społecznościowego odwiedziły przynajmniej raz w miesiącu.
Jak podaje Gemius, z serwisów społecznościowych w Polsce korzystało w styczniu 2013 roku 17 331 644 użytkowników (89,56 proc. internautów). Wśród korzystających z tego typu serwisów 49,51 proc. stanowią mężczyźni, a 51,49 proc. kobiety.
"Serwisy społecznościowe ułatwiają przede wszystkim podtrzymywanie tzw. słabych relacji. To nie są kontakty z rodziną czy bliskimi przyjaciółmi, ale znajomości, które bez tych serwisów byłoby bardzo trudno podtrzymać. Większa liczba słabych więzi jest bardziej charakterystyczna dla osób, które są bardziej mobilne, które żyją w środowiskach ludzi częściej zmieniających pracę czy miejsce zamieszkania i częściej uczestniczących w różnych grupach zainteresowań. Łatwiej im wtedy podtrzymywać kontakty społeczne za pośrednictwem serwisów społecznościowych" - powiedział dr Dominik Batorski, socjolog internetu z Uniwersytetu Warszawskiego.
Profesor Kazimierz Krzysztofek, medioznawca i socjolog z Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie uważa, że osoby które korzystają z serwisów społecznościowych chcą tworzyć grupy komunikacyjne, w których będą mogli odgrywać aktywną rolę. "Czyli nie chcą takiej sytuacji jaką mamy ze +starymi+ mediami takimi jak telewizja, prasa czy radio, które docierają z takim samym przekazem do wszystkich odbiorców. Internauta chce kreować swój własny świat" - zaznaczył Krzysztofek.
Medioznawca dodał, że w serwisach społecznościowych "90 procent biernie korzysta z tego, co tworzą inni, na blogach, w Wikipedii, serwisach i serwisach społecznościowych itd., 9 proc. przetwarza to, co znajdzie w sieci, ale nie tworzy nic nowego to są tzw. remikserzy a jeden procent tworzy swój oryginalny wkład".
Polski użytkownik serwisów społecznościowych to najczęściej osoba w wieku 15-24 lat (25 proc.) oraz 25-34 lat (25,86 proc.). Jak wynika z danych Gemius, wśród użytkowników tego typu serwisów 11,60 proc. stanowią osoby w wieku 7-14 lat. Pozostałe grupy wiekowe to: 35-44 lat (17,32 proc.), a także osoby w wieku 45-54 lat (10,68 proc.). 9,53 proc. użytkowników serwisów społecznościowych stanowią osoby w wieku powyżej 55 lat.
Wśród internautów, którzy odwiedzają serwisy społecznościowe, dominują osoby z wykształceniem średnim (36,33 proc.) i wyższym (24,12 proc.). Pozostali użytkownicy legitymują się wykształceniem zasadniczym zawodowym - 14,55 proc., gimnazjalnym lub niepełnym średnim - 13,11 proc. Najmniej jest osób z wykształceniem niepełnym podstawowy lub podstawowym - 11,90 proc.
Serwisy społecznościowe cieszą się największą popularnością wśród osób, które pochodzą z województw: mazowieckiego (14,96 proc.), śląskiego (12,03 proc.), małopolskiego (10 proc.), wielkopolskiego (9,16 proc.), dolnośląskie (7,21 proc.) i łódzkiego (5,98 proc.).
Wśród najpopularniejszych serwisów społecznościowych w Polsce pierwsze miejsce zajmuje Facebook, który w styczniu 2013 roku odwiedziło ponad 13 mln użytkowników (13 747 715) czyli 71,04 proc. internautów. Na drugim miejscu w zestawieniu Gemius znalazła się grupa Nk.pl (polski serwis społecznościowy "Nasza Klasa"), z którego korzystało nieco ponad 8 mln użytkowników (8 062 976), czyli 41,66 proc. polskich internautów. Na trzecim miejscu znalazł się serwis Chomikuj.pl, który odwiedziło w styczniu 2013 rok 6 698 225 mln użytkowników (34,61 proc. polskich internautów), a na czwartym serwis społecznościowym Google+, który odwiedziło 3 015 234 mln (15,58 proc.) użytkowników.
PAP - Nauka w Polsce
krm/ hes/ mlu/ mrt/
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
grafika: fotolia.pl
© APLIT Wszelkie prawa zastrzeżone.