Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Jak badać potrzeby pracowników (dotyczące oprogramowania)?

Mamy czas kryzysu. Wiele firm szuka oszczędności, tnąc koszty na wszelkich możliwych poziomach. Jest to słuszne, ale w aspekcie długofalowym średnio opłacalne. Ratunkiem jest inwestycja w pracowników. Doceniony pracownik nie szuka alternatyw. A dobrze zaopatrzony w pomocne oprogramowanie tym bardzie

Zobacz także:

Słowa kluczowe:

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki

Potrzeby pracownika nie różnią się specjalnie od potrzeb zwykłego człowieka. Maslow już dawno usystematyzował je w piramidę, o której warto sobie przypomnieć, chcąc skutecznie zbadać potrzeby pracowników. Wychodząc z założenia, że potrzeby podstawowe (fizjologiczne, bezpieczeństwa i przynależności) są już zaspokojone, przyjrzyjmy się kolejnej kategorii – potrzebie szacunku i uznania, bo w relacjach firma – pracownik są one bardzo istotne.

Czym przejawia się potrzeba szacunku? To nic innego jak odpowiednio wysoki poziom uznania i prestiżu w oczach swoich i innych. Środowisko firmowe, ze swojej natury, jest zhierarchizowane, co w naturalny sposób stymuluje takie zjawiska jak dominacja, respekt, zwracanie uwagi. Tym bardziej, więc planując np. audyt informatyczny należy wziąć pod uwagę zdanie pracowników, by nowe narzędzia mogły być efektywne i optymalne w zastosowaniu.

Pierwszym etapem badania potrzeb pracowników pod względem oprogramowania powinna być wstępna analiza wewnętrzna, której dokonuje się w kontekście specyfiki danej firmy. Pozwala ona odpowiedzieć na podstawowe pytania: jakie są problemy, jaki rodzaj zmian będzie najbardziej skuteczny, jaki jest aktualny poziom umiejętności pracowników i na ile nowe oprogramowanie zmieni (w domyśle podwyższy) efektywność firmy na zewnątrz.

Często wiele firm poprzestaje na wstępnej analizie, mylnie sadząc, że jest ona wystarczająca. W przypadku np. kompetencji miękkich być może jest to działanie uzasadnione, jednak biorąc pod uwagę cel badania, jakim jest zmiana jakościowa związana z nowym oprogramowaniem oraz odpowiednie zmotywowanie pracowników przez dostarczenie efektywnych narzędzi, warto przeprowadzić audyt informatyczny. Ten proces zbierania i oceny danych da nie tylko rzetelną informację na temat integralności i bezpieczeństwa zasobów informatycznych, ale przede wszystkim dostarczy odpowiedzi na pytanie jak i czy w ogóle system jest efektywny i co należy zmienić. W kontekście codziennej walki o wysokie miejsce na rynku oraz kryzysowych wahań badanie potrzeb pracowników wydaje się niezbędne. Mając odpowiednie narzędzia będą bardziej zmotywowani i tym samym efekt będzie podwójny.

---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl